curecancer.webblogg.se

Fine, the end, slut
Hej, vad länge sen jag skrev! Efter en alldeles för varm sommar för mig (allt över 25 grader är normalt för varmt) där det mesta sattes på prov så sjönk till slut temperaturen och någon slags normalläge infann sig. 
 
Under tiden har jag haft ett kraftigt ep-anfall i Örebro och ett liknande här hemma ganska nyligen. I örebro såg de ödemet i huvudet och vi ökade på kortisondosen, men efter att pratat med läkare i Uppsala där jag varit skriven över sommaren så trappade vi ner dosen för att se om inte behandlingen tagit hand om ödemet. Uppenbarligen inte eftersom snart efteråt kom ett nytt anfall. Väl på sjukhuset så tidigare la dem MR kameran (som visar tumöraktivitet). Läkarträffen veckan efter bekräftade det jag känt i kroppen under hela sommaren, det blir inte bättre. Det blir sämre!
 
Min läkare bekräftade att huvudtumören växer och att det var ökad aktivitet i två områden till i tumörområdet, och konstaterade att behandlingen inte ger någon effekt. vi beslutade att avbryta medicineringen förutom en liten del för att skjuta upp slutet med några veckor.
 
Tiden kvar sa hon var mycket svår att sia om men runt 1 år plus /minus 6 månader. Mycket chockartat att det skulle gå så fort.
Det var helt surrealistiskt att först få beskedet och sen promenera ut ur sjukhuset som vanligt. Det enda jag tänkte på var ett citat ur ’gröna milen’ : -Dead man walking.
 
Att sen komma hem och berätta för alla barn kan ni försöka föreställa er. Den äldste var dessutom på väg på pubrunda i sin nya studentstad, Fy fan för att få ett sånt besked när livet ska vara som bäst. På kvällen kom de nästa två upp med sin mamma och så mycket tårar finns inte, en fullständig urladdning med påföljande tomhet rådde och råder fortfarande. 
 
De sista dagarna har jag kollat upp de försäkringar som finns, kontaktat bank, avslutat det som kan avslutas. Börjat planera för begravning, beställt trasig låda till kylen, flyttat Spotifylistan till Anna, sovit, gråtit, gått i ett vakuum. Detta kommer fortsätta till veckan. Tur att Annas föräldrar ryckt ut och tar hand om marktjänsten (som vanligt). Nu är batteriet tomt på riktigt!
 
vad kan du göra som Läst hit?
om du orkar och vill (inga krav) så skulle jag vilja att du skrev ditt intryck av mig, kanske någon anekdot eller om jag gjort något intryck i ditt liv. Det behöver absolut inte vara någon uppsats eller någon konstlad text. Det kan räcka med ett ord. Syftet är att Anna och mina barn ska kunna läsa det och få en bredare bild av sin man och pappa. Du gör det genom att skicka ett mail till: [email protected]
Det är verkligen inget krav och känner du att du inte vill/orkar så hoppar du över. Har du bara dåliga upplevelser så skriv ner dem/av dig. Jag kan alltid radera om det inte är ett hjältedåd 🙄😇. Ta tid på dig om du behöver, skicka fler om det kommer fram vid senare tillfälle. Alla inspel hamnar i en egen mapp som familjen kan ta fram.
 
Nu är det snart dags för fler tårar, så vi får se om det blir mer skrivet framöver, någon i familjen kanske tar över och då kan ni kolla direkt i bloggen någon gång i månaden.
 
Vi ska alla dö en dag, men de andra ska vi inte. Du kan påverka 3 saker i ditt liv: dig själv, din arbetssituation och din familj. Alla hör ihop och är olika viktiga under ditt liv, men ingen kan tas bort eller förträngas. Skriv ner situationer när du mår som bäst (detaljerat)  och gör de oftare. Välj bort det du inte vill göra/de du inte vill umgås med och fördjupa dina viktiga relationer. Älta inte det som dränerar energi, du ska kunna titta tillbaka på ditt liv och känna dig nöjd. Det är mina tips som jag använt mig av under två år och jag är verkligen nöjd med mitt liv och de (flesta) av mina val, framförallt det jag valt bort för att ge plats åt det jag verkligen uppskattar.
 
Snart fyller jag 49, men mitt första delmål var att bli 50, så det kommer vi fira först. Det värsta som kan hända är att jag får fylla 50 två gånger.
Begravning och andra tråkigheter tar vi en annan dag.
 
Det blir varken vin-ellermusiktips den här gången, ni får plöja igenom tidigare inlägg. Min musiklista på spotify kan ni följa så uppdateras den automatiskt när jag ändrar den.
 
Ta hand om er!