curecancer.webblogg.se

Nuläge och lite bubbeltips
Ja, jag tänkte skriva av mig lite efter en stunds tystnad.
Häromdagen fick jag prata med två kollegor och det är fantastiskt att få prata jobb, lite skvaller men framförallt att inte känna sig bortglömd efter 1,5 år av frånvaro. Ärliga härliga jobbarkompisar som nöjer sig med en kort sjukrapport  och sen kan gå in på väsentligheter i vardagen. Fick förresten förmånen att sitta bredvid en mycket trevlig man från Malung när vi fick våra infusioner i måndags. Han hade kronisk mylom, hatade att prata om sjukdomar och hade bråttom att leva. Han hade beställt en ny MC till sommaren och skulle njuta fullt av livet. Vi pratade om Kebnekaise, han hade varit uppe en sommar och även försökt en vinter. Jag flikade in att jag varit uppe första gången när jag gick på Folkhögskolan i Malung och det visade sig att han hade grynkoll på min dåvarande lärare Erik Lenne. Den gången gick vi Rabots led upp, senare har jag gått östra leden och även en specialare när jag gjorde Keb Classsic 1995. Östra leden gick jag under min praktik där då vi även gick kamvandringen till nordtoppen. Förutom de två högsta topparna i Sverige har jag även bestigit Sarektjåkkos nord- och sydtopp under en sommarvandring så Sveriges toppar är avbockade. En drömplats är Tarfalastugan med alla toppar att bestiga runt om, men även Nallo är en plats med mycket potential och säkert med många fina rännor som ingen plockat än. Tips till er topptursentusiaster.
 
Annars börjar säsongen för Sunnmörsalperna att närma sig, tipptopp i Maj eller slutet april. Vill ni ha tips, så lägg en kommentar.
 
Så lite bubbeltips. Ni har säkert koll på de olika varianterna; Prosecco från Italien, Cava från Spanien och Champagne från Frankrike. Från Frankrike kommer även utmärkta Cremants som det heter när de inte kommer från området Champagne. En av de godaste jag druckit köpte vi i Alsace för 3 somrar sen.  Det finns en del till att utforska men lite brist på urval på bolaget. 
Champagne är champagne och de andra kommer aldrig i närheten, de är goda (vissa iaf) men en god Champagne är oslagbar.
Populärast är dock Proseccon som är lite sötare, mer lättdrucken och mitt tycke utomordentligt till drinkar och billigare fördrinksalternativ. Dock finns en bubblare från Sydafrika som heter Boschendal som inte ska blandas ut, mycket prisvärd!
Cava finns det en del bra av, en prisvärd och lättdrucken är Privat, lite mer karaktärslös men helt ok, prova och se vad du tycker.
 
Nu till det riktigt goda, champagnen!
De stora husen är säkra kort; Gula änkan (tråkig), Pol Roger (god), Bollinger (god, lite brödigare men högst på listan av ordinarie sortiment står Deutz. Har du pengar över letar du upp en årgångsskumpa (läs på vilka som är bra, 2008 var ett bra år tex) det är något alldeles speciellt över dem.
 
Senaste landet jag ville utforska rödviner från var Portugal så jag beställde hem lite olika, men det visade sig att jag läste mer om riserva, grande riserva och olika former från olika länder. Det är mer som en kvalitetsbenämning likt Italiens DOC och DOCG. Det är inte säker att man gillar det mer men det är ett mer "färdigt" vin. Till slut kom det hem 1! Portugis och resten blev spanjorer, fransmän och Italienare. Spanjoren har jag provat och den är som ett spanskt vin, passar till allt (tänk tapas, pintxos) gott och prisvärt men lite utan karaktär. Måste dock beställas: Estola gran reserva från 2008, 95 spänn är dock ett fynd! 
Tipset är att beställa hem 4 flaskor av 3 olika viner och prova dig fram. Vill man ha ett riktigt kanonvin kan man gå till bolaget och köpa sig en Brunello så är det klart!
Jag ska försöka mig på Portugal igen, men det som ser intressant ut är lite dyrt så det får bli lite färre flaskor.
 
Det mest jobbiga är att jag måste ha sällskap att dricka upp allt och nu till påsk så reder det ut sig en del när resten av Annas familj kommer. Det blir trevligt sällskap, mycket god mat och som ni förstår mycket goda viner.
 
Ta hand om er
 
#curecancer
 
Fabian
 
Kom ihåg att skriva under med ert namn om ni kommenterar på bloggen annars vet jag inte vem ni är.