curecancer.webblogg.se

Vänner, jul o programtips
Hej, hur har ni det inför söndagen? Själv har jag blandade känslor under julen. Baksidan är den totala bristen på balans (mat,presenter), framsidan är att få ge bra saker till de man tycker om, träffa trevliga människor och få stunder där familjen får träffas utan att vardagen tar plats. Svårast har jag nog för den stress som det kan framställa och dignande julbord som ingen orkar äta upp och som efter ett par dagar är oätbara.
För ett par år sen införde vi ett par förändringar för att begränsa dessa. Dels så får vi vuxna bara köpa en present enligt en lottning, max 150 kr (Bouscassén har gått upp i pris, förra året delades det ut 4st flaskor..) och julbordet har minskats med en rätt per år och vi har infört en grönkålssallad med pinjenötter och granatäppelkärnor för att lätta upp.

I år försvann nästan skinkan men det blev några färdigskivade skivor till en skinkmacka. Jag tror faktiskt att det kommer gå bra och bli lite rester som går åt på juldagen. Att betala för att äta på restaurang kommer jag aldrig göra, överflödet kväljer mig och det matsvinn som uppkommer vill jag inte ens tänka på.

En härlig upplevelse var att träffa en av våra bästa vänner som rest hit från Belgien (där de ska bo i 3 år), Märta får en superbra lekkompis och de hittar varandra direkt trots att de inte träffats på ett halvår. Det är ju även en fantastisk vinterdag med snö och kyla och blå himmel!

Så till programtipset: Henrik Schyffert har gjort en programserie om köttproduktion och vår köttkonsumtion. Oavsett vad men tycker om Henrik så summeras det mycket klokt och bra i sista programmet (igår). Vi påverkar miljön otroligt mycket med vår konsumtion av framförallt nötkött men vi kan inte sluta äta det för så blir vi av med våra fantastiska öppna landskap och kommer bara ha skogsmarker, men vi behöver halvera vår konsumtion. Här gäller det att hitta nya recept, träna på dem och införa vegetariska dagar i veckan. En härlig utmaning som vi här hemma tränat på under hösten. I framtiden är jag övertygad om att när vi köper kött så ska den vara närproducerad och det behövs märkas så i butikerna, det räcker inte med ekologiskt kött från Brasilien, det håller inte vårat landskap öppet. Det kostar mer men med en halvering av konsumtionen borde vi kunna hantera det. Det bästa är om ni hittar en lokal ekologisk köttbonde som ni handlar av, då får ni med alla rätta parametrar.

Det är dags att förflytta vårt beteende vidare från källsortering till hur vi äter och reser. Mer om resor kommer jag fundera kring framöver, där brottas jag med mer ambivalenta tankar.

Med det vill jag önska er en god jul. Ge er tid att slappna av, ta bort saker som stressar er och njut av de tillfällen som ges!