curecancer.webblogg.se

När det är som bäst
Hej, vi börjar med att Dalarnas tidningar (Helena och Stina) har skrivit om mig idag. Ett uppföjningsreportage från förra året då de var med mig i Uppsala: 

https://www.dt.se/dalarna/falun/fabians-hjarntumor-ett-ar-senare-ovantade-beskedet-det-bara-sprutade-tarar

Kostar en krona att läsa men ni som gjorde konto förra året kan lätt logga in och får även med förra årets artikel. Fick direkt ett samtal från Roger i Mora som ville säga att han tänkte på mig och vi fick ett bra samtal då han gått igenom en behandling av en tumör som lyckligtvis inte var malign. Vad härligt det är att få kontakt med människor som vågar ställa frågor och vill berätta sin historia! Att han som inte känner mig ändå vill ta sig tid och säga att han tänker på mig och min situation, underbart samtal.

 

När är det då som bäst? Jo naturligtvis när min bästa vän kommer hit, vi får laga mat och dricka oförskämt goda viner tillsammans. Det började egentligen innan på fredagen när min äldsta dotter kom hem och vi fixade iordning på altanen, sopade undan löv och ställde fram utemöblerna, fikade och fick en timmes egentid med härligt samtal och glittrande skratt i solskenet.

När sen matbordet fylls med resten av familjen och vi får äta tillsammans så värms kroppen från ryggraden och utåt huden. Alla bidrar till samtalet (framförallt tvååringens babblande innan hon styrs undan till ett madrasserat rum med krakel spektakel i skivspelaren). Till slut sitter vi kvar med 16 åringen och fortsätter givande diskussioner om fysik, biologi, politik, resor, vin, livsvärderingar m m. 

Det brukar bli bakslag dagen efter men inte nu. Lördagen fortsätter med att Anna och Peter får springa sig trötta (bra för alla) tillverkning av trapp/skoavställning till studsmattan och maten får huvudfokus igen till kvällen med rårakor, löjrom och smetana till förrätt, med Peters Champagne till 😀🍾 och en välmarmorerad entrecôte till huvudrätt. Montefalco Sagrantino som dryck till (lyx). Välbefinnandet sitter kvar när vi fortsätter i soffan med en creme brulee kryddad med grön kardemumma (nytt sen sjömagasinet) och ett litet glas Sancerre. 

Det är vid såna tillfällen jag inte vill vara någon annanstans i världen. Jag vill bara att tiden stannar upp en stund, vilket den faktiskt gör och jag får njuta fullt ut av trampolinstudsande tjejer som skrattar och mina käraste runt omkring mig.

 

Naturligtvis kommer det en måndag med aktiviteter (föredömligt hämtade av äldste sonen som gör det trots heltidsarbete och firande av tvåårsdag med flickvännen), provtagning inför onsdagens Avastininfusion, stapplande promenad med grannen och en trött fru i kvällssoffan. Helt enkelt vardagen men med en air kvar av helgens upplevelser.

 

Som avslutning får ni ett grymt vintips: Ziggurat från Italien. Stramt och karaktärsfullt. Finns i ordinarie sortiment. Inget för er som gillar Zinfandel men ni som sätter fart på grilleriet och kryddat på rejält är det grymt prisvärt.

Och för er som är arga på något/någon kan ni sätta på Asteroid med Killing Joke, klarar ni hela låten finns inga aggresioner kvar....

 

Ser fram emot era reflektioner

#curecancer

Fabian